Уметнички ансамбл
Министарства одбране
„Станислав Бинички“
 
 
17.05.2024

Нови класицизам - музика Милоша Раичковића



У оквиру нашег тематског циклуса „Домаћи композитори“ синоћ је у Дому Војске Србије одржан концерт „Нови класицизам – музика Милоша Раичковића“, са реномираним солистима Уном Станић и Владимиром Милошевићем.

За „нови класицизам“ истакнути композитор и диригент Милош Раичковић каже да је проистекао из његовог целокупног животног и музичког искуства, као спој музичког Минимализма са стиловима Бечке класике и Ране романтике. У тој музици форма је класична, али је тоналитет редукован на само неколико тонова из скале, што тоналној музици даје један нови квалитет и енергију.

Критичар Лос Анђелес Тајмса Марк Свед описује Раичковићев Нови класицизам следећим речима: “...ни ироничан ни наиван, већ, напротив, јединствен постмодерни одговор и на минимализам, и на мултикултурализам. Свакако је могуће чути Шубета, Хајдна и Росинија у Раичковићевом ‘Новом класицизму’, али испод Шуберта, Хајдна и Росинија лежи источноeвропска музика, минимализам, Месијан, и још дубље, музика Азије и Пацифика. Све то је део изузетних Раичковићевих музичких корена, и све то функционише на један скривен начин, као на прозорима компјутерског екрана.”

Од четири композиције које су се нашле синоћ на репертоару три су изведене по први пут у Београду. Занимљиво је да су у Срећној увертири коришћене скале од пет тонова, у Три Романсе скале од шест тонова, док су у Симфонији појединачни ставови базирани на скалама са различитим бројем тонова (5, 3, 4, 6). Концерт за клавир је написан у једном ставу, а посвећен је пијанисткињи Сари Вујадиновић. Први и трећи део написани су у једној, а средњи (спори) део у другој пентатонској скали. Концерт је написан само за беле дирке клавира.
photoФОТОГАЛЕРИЈА