Концерт филмске музике „Звуци историје“
Уметнички ансамбл Министарства одбране „Станислав Бинички“ oдржао је вечерас, у Великој дворани Коларчеве задужбине, концерт филмске музике професора Владимира Тошића.
Концерт под називом „Звуци историје“, био је конципиран као колаж нумера из документарно-играних филмова који су последњих година привукли пажњу шире јавности: „На раскршћима историје“, „Век одважних“, „Милунка Савић – хероина Великог рата“, „Србија у Великом рату“, „Срби на Крфу“, „Злочин без казне“, „Заборављени адмирал“, „Дијанина деца“, „Стварање краљевине СХС“, „Ратне приче са Кошара“ и „Ратне приче са Паштрика“.
Поздрављајући публику, професор Владимир Тошић је захвалио Уметничком ансамблу Министарства одбране „Станислав Бинички“ на сарадњи и разумевању његовог композиторског рада који je пратиo филмске приче о највећим страдањима српског народа у прошлом веку, нагласивши да нумере које ће бити изведене представљају својеврсан пресек свега што је компоновао у тој области стваралаштва. Он је истакао да је посебно поносан што је био део великих пројеката РТС-а и Министарства одбране који су, након вишегодишњег мука, постали трајно сведочанство о херојима са Кошара и Паштрика.
Ансамблом је ове вечери дириговао Раде Пејчић, а на програму су биле нумере из поменутих документарних остварења. Тако је публика могла да чује композиције: „Завичај“, „Софијин валцер“, „Милункин валцер“ (Милунка Савић), „Пут за исток“, „Тајна“ (На раскршћима историје), „Лет 1“, „Небески јахачи“ (Век одважних), „Тунис 1“, „Тунис 2“, „Пастир“, „Опроштај“, „Велики рат“ (Србија у Великом рату), „Заборављени адмирал“, „Крф“ (Заборављени адмирал), „Нада“, „Борба“ (Дијанина деца), „Туга“ (Злочин без казне), „Кошаре“ (Ратне приче са Кошара) и „Одјек“ (Стварање краљевине СХС), при чијем извођењу је солиста на клавиру била Катарина Тошић.
Иако професор Тошић, као композитор апсолутне музике, има давно формиран сопствени стил и начин изражавања, који је препознатљив, на овом концерту изведена је музика која захтева другачији приступ. Наиме, аутор филмске музике мора да се прилагоди причи, да је подвуче или појача, а да се при том не експонира превише, што за композитора није нимало лак задатак.
Према речима професора Тошића, та „чар немогућности“ доноси један нови квалитет и ширину у уметничком изражавању коју аутор иначе не би имао ако би се само држао свог зацртаног пута. Публика у Великој дворани Коларчеве задужбине је ту вредност препознала и у потпуности уживала у музици која је пратила потресне филмске приче о нашој прошлости и великим историјским ломовима који су се заувек урезали у памћење нашег народа. На бис је одсвирана нумера „Небески јахачи“.
Владимир Тошић је композитор, мултимедијални уметник и редовни професор на Факултету музичке уметности у Београду, који је својом композицијом Mélange (1975) поставио темељ редукционистичког и минималистичког приступа у српској музици и до данас остао један од најдоследнијих заступника тог правца, препознатљив по свом стилу и у светским оквирима.